Namjera ovog bloga je objasniti kako skratiti crijeva i odzračiti Shimano kočnice tijekom ugradnje.
Kod kupnje novih Shimano kočnica uvijek ćete dobiti duža crijeva nego što vam je potrebno jer moraju dužinom odgovarati različitim veličinama rame. Ukoliko kupujete polovne kočnice, svakako obratite pozornost na duljinu crijeva jer kod kočnica nižeg ranga, ulaganje u nova crijeva često premašuje cijenu samih kočnica.
Postoje određeni dijelovi i alati koji su potrebni za skraćivanje i odzračivanje. U svakom novom setu Shimano kočnica dobit ćete neke od tih dijelova.
Dijelovi koji dolaze uz nove kočnice:
- Oliva
- Insert za BH59 crijevo, za unutarnji promjer crijeva od 2.3 mm – koristi se za niži rang Shimanovih kočnica (inače je zlatne boje)
- Insert za BH90 crijevo, za unutarnji promjer crijeva od 2.1 mm – koristi se za viši rang Shimanovih kočnica (inače je srebrne boje)
- Blok za stiskanje crijeva koje omogućavana ugradnju inserta
- Blok za odzračivanje kočnica, tzv. bleed block
Važna napomena: BH90 crijeva mogu se bez problema koristit na Shimano kočnicama koje koriste BH59 jer je oliva identična za oba sustava. BH59 nije preporučljivo koristiti na kočnicama koje koriste BH90 crijeva. BH59 zlatni insert nemojte nikako uprešavati u BH90 crijeva i obrnuto.
Oliva kočnice:
Insert:
Blok za uprešavanje inserta u crijevo:
Blok za odzračivanje kočnica:
Dijelovi/alati koji ne dolaze uz nove kočnice, a potrebni su za navedeni postupak:
- Sjekač za crijevo
- Otvoreni ključ 8 mm
- Mineralno ulje za kočnice
- Shimano set za odzračivanje TL-BT03S
Knipex sjekača kliješta za gumena i plastična crijeva:
Ključ 8 mm otvoreni:
Mineralno ulje:
Shimano TL-BT03S set za odzračivanje:
Ako imate sve što vam je potrebno, možete započeti s ugradnjom kočnica.
Novi Shimano setovi kočnica dolaze tvornički spojeni, odzračeni i spremni za upotrebu međutim, kako je i spomenuto, crijeva su uvijek duža nego što vam je potrebno i, ukoliko se odlučite za skraćivanje, potrebno ih je i odzračiti.
Postupak skraćivanja i odzračivanja
Počnite s ugradnjom od kočionih kliješta prema volanu. Provlačenje crijeva kroz ramu je zasebna tema, koju ćemo obraditi drugom prilikom. Bilo da je riječ o prednjoj ili stražnjoj kočnici, postupak ugradnje je isti.
Nakon što se ste provukli crijevo do volana i montirali ručicu kočnice, potrebno je resetirati klipove na kočnici i ubaciti bleed block te ga osigurati s rascjepkom koja inače drži i pakne.
Ručicu kočnice postavite horizontalno u odnosu na pod.
Skinite gumenu zaštitu matice na ručici kočnice, otpustite maticu i odspojite kočiono crijevo.
Napomena: Kad radite stražnju kočnicu, morate ju postaviti tako da kočiona kliješta budu na najnižoj točki u usporedbi s ručicom kočnice (isto vrijedi i za prednju kočnicu) jer zrak, koji je naš najveći neprijatelj, uvijek ide prema višoj točki.
Shimano koristi one way bleed sustav odzračivanja od dolje prema gore, tako da ručica kočnice uvijek mora biti najviša točka, kako bi sav zrak izašao kroz otvor na ručici.
Prilikom odspajanja crijeva iz ručica nemojte ga ostavljati u nižoj poziciji, već ga postavite da uvijek bude uspravno, kako bi što manje ulja iscurilo, u protivnom ćete morati odraditi kompletan postupak odzračivanja kroz kliješta. Ako imate bilo kakvu šipku koja vam može fiksirati volan, iskoristite ju, jer znatno olakšava postupak skraćivanja i odzračivanja.
Kad je crijevo odspojeno, postavite gu uz ručicu i pokušajte izmjeriti dužinu crijeva koja bi vam odgovarala. Crijevo može biti mrvicu duže, ali nikako kraće.
Cilj je da crijevo ne strši van vašeg područja volana, odnosno da je što urednije posloženo, a da je moguće volan okrenuti u oba smjera za 90° plus još malo. Uzmite si malo vremena i probajte više pozicija da budete sigurni u dužinu. Ukoliko je, nakon skraćivanja, crijevo prekratko, jedino rješenje je kupnja novog.
Kod rezanja crijeva, rez treba biti ravan i čist. Za rezanje se mogu koristiti specijalizirana sjekača kliješta npr. od Knipexa, ali možete koristiti i sve što je dovoljno oštro da omogućava čisti rez.
Nakon rezanja crijeva, vraćate elemente natrag na crijevo i to ovim redoslijedom:
- zaštitna gumena kapica
- matica
- oliva
- uprešavanje inserta
Insert se može uprešati na ove načine:
- sa Shimanovim blokovima, koje stisnete u škrip ili kliještina, i laganim udaranjem npr. gumenim čekićem po insertu
- pomoću specijaliziranog alata
Savjet: stavite kap mineralnog ulja na insert prije uprešavanje i na olivu prije montaže u samu ručicu, radi lakše montaže.
Gurnite crijevo s uprešanim insertom u ručicu kočnice i držite ju utisnutu unutra, dovucite olivu i maticu te rukom zategnite maticu koliko možete. Matica mora stisnuti olivu (i dalje držite crijevo utisnuto u ručici dok stežete maticu).
Shimano preporučuje silu dotezanja matice od 5 – 7 NM. Stegnuti ju možete i bez kilo-ključa, ne treba pretjerivati sa zatezanjem već stegnuti dovoljno da se oliva prilagodi i zabrtvi.
Napomena: Često se crijevo okreće prilikom stezanja matice. U tom slučaju, slobodno otpustite malo maticu i vratite crijevo u željni položaj i ponovite onoliko puta dok ne stegnete maticu do kraja, a crijevo ostane u željenoj poziciji.
Na red zatim dolazi odzračivanje ručice kočnice. Budući da smo samo skraćivali crijevo, nije potrebno odzračiti kompletan sistem, već samo ručicu.
Prije početka odzračivanja ručice, provjerite je li bleed block u kliještima i da li je osiguran s rascjepkom. Ručica kočnice mora biti postavljena horizontalno u odnosu na pod.
Otpustite vijak rezervoara ulja na ručici kočnice i pričvrstite posudu za ulje te ju napunite do maksimalno pola kapaciteta. Nakon toga odčepite posudu kako bi zrak iz kočnica mogao izaći.
Stišćite ručicu kočnice nekoliko puta uz lupkanje po crijevu kočnice cijelom dužinom, kako bi istjerali sav zrak kroz ručicu u posudu. Možete i lagano pomicati ručici kočnice gore-dolje (ne previše) kako bi olakšali izlazak zraka koji se zaglavio. Taj postupak radite sve dok u posudi ne prestanu izlaziti mjehurići zraka.
Kad ste sigurni da je sav zrak izašao, ponovno začepite posudu i uklonite ju. Vratite čep rezervoara ručice i očistite ulje koje vam je možda kapnulo. Preporučujemo izopropilni alkohol za čišćenje ručice.
Nakon završetka, probajte stiskati ručicu kočnice i ako je dosta mekana, znači da vam je ostalo zraka u sustavu, ako je tvrda onda je sve u redu. Ostalo vam je samo izvaditi bleed block iz kliješta, vratiti pakne i centrirati kočnicu.
Ukoliko se ipak ne usudite sami krenuti u ovaj pothvat, uvijek se možete nama obratiti.