Pletenje kotača bicikla

Pletenje kotača je postupak povezivanja felge i glavčine kotača žbicama. U tekstu ćete dobiti smjernice kako izabrati adekvatne žbice te se upoznati s postupkom pletenja.

Za početak, morate znati dimenziju vaše glavčine kotača i felge, jer o tome ovisi i duljina žbica.

 

Ja sam koristio dobro poznatu stražnju glavčinu Shimano XT FH-M756, za koju mogu pronaći točne dimenzije na linku http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/97 . Neki proizvođači daju kompletne mjere bitnih pozicija svojih glavčina na webu, dok je za neke nažalost teže pronaći točne dimenzije. Ako ne možete pronaći dimenzije, ovaj tutorijal vam može pomoći da sami izmjerite. Dimenzije moje glavčine možete vidjeti na slikama u nastavku.

Nakon što ste saznali sve dimenzije glavčine, potrebno je saznati i ERD (effective rim diameter) felge koju ćete koristiti za izradu kotača. Neki proizvođači stavljaju ERD dimenziju direktno na felgu. Osim toga, za mjerenje ERD-a postoje brojni tutorijali na na youtube-u.

Za izračun duljina žbica na temelju dimenzija glavčine i ERD-a postoji formula, no u današnje vrijeme na raspolaganju su brojni online kalkulatori. Ja uglavnom koristim kalkulator od DT Swiss-a.

Ovako izgleda primjer gotove kalkulacije:

U ERD naravno upisujete svoju dimenziju koju ste dobili, kod mene je to 539 mm. Ako nemate glavčinu od DT Swiss-a onda stavljate User defined classic.

Pitch circle je promjer kružnice na flanđi glavčine preko sredine rupa za žbice, u mom slučaju 61 mm za M756 glavčinu (eng. hub).

Flange distance je dužina od sredine glavčine do lijeve i/ili desne flanđe, odnosno kruga u koji ide žbica. Možete vidjeti da je desna strana nešto manje dužine od sredine te glavčine naspram lijeve zbog freehuba, koji na sebe mora primiti cijelu širinu kazete, pa se čini da je cijela glavčina pomaknuta u lijevo. Iz tog razloga, ako imate gotov kotač, možete primijetiti da su žbice na strani gdje dođe kazeta „uspravnije“ nego one na suprotnoj strani. Primjer zašto je to tako možete vidjeti na sljedećoj slici. Da bi kotač bio dobar, felga mora biti točno na sredini glavčine (njezinog prihvata koji je 135 mm za standardne kotače) a nikako u sredini između obje flanđe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spoke hole je promjer rupe za žbice na glavčini. Ona je veća od promjera same žbice, kako bi se žbica mogla lako provući preko svog zgloba kada prolazi kroz rupu. Ukoliko radite s klasičnim 14G žbicama (2.0 mm), onda slobodno stavite DT champion 2.0.

Ukupan broj žbica je naravno 32 jer toliko rupa imam na felgi i glavčini.

Number of intersections je broj međusobnih presijecanja žbica. Najčešće je 3 puta, odnosno 3 cross pattern. Osim toga, možete kombinirati i 2 cross na felgi i glavčini s 28 rupa. To su sada kombinacije koje ovise o tome što želite i kakvu glavčinu i felgu imate. No, kako sam i rekao, na klasičnim kotačima najčešća verzija je 3 cross pattern.

Ukoliko već imate niple, svakako izmjerite na vrijeme njihovu duljinu, ako nemate, onda je na vama da li ćete ići na 12 ili 14 mm, što je standard. Ja sam se odlučio na 14 mm.

Kada ste ubacili sve potrebne dimenzije i informacije u kalkulator, dobit ćete potrebnu duljinu žbica za obje strane kotača. Za stražnju glavčinu duljine lijevih i desnih žbica uvijek će biti različite. Za lijevu stranu sam dobio dimenziju 260.3 mm, ali preporuka je 259 mm. Kako trenutno nisu bile dobavljive žbice duljine 259 mm, odlučio sam se na 260 mm no i 258 mm bi bilo ok, jer je riječ o malim razlikama. Za desnu stranu je duljina 258.9 mm, ali uvijek je bolje ići korak niže, što je u ovome slučaju 258 mm.

Na kraju, sve je spremno za pletenje kotača. Za klasični 3 cross pattern preporučujem ovaj tutorijal u kojem je jednostavno i detaljno objašnjeno kako isplesti kotač. Na sljedećoj slici možete vidjeti početak pletenja.

Ispleteni kotač u 3 cross pattern odnosno sa 3 presijecanja treba izgledati kao na slici:

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *