Da bio kotač bio ispravan, napetost žbica treba biti što ravnomjernija. S vremenom, odnosno korištenjem bicikla, napetost može „degradirati“ te ju je poželjno povremeno provjeriti.
Za mjerenje napetost postoje specijalizirani alati različitih cijena. Skuplje verzije su obično preciznije, ali ne nužno potrebne za postizanje idealne napetosti. Jedna od skupljih varijanti je DT Swiss-ov alat za mjerenje napetosti žbica u analognoj i digitalnoj verziji, a cjenovno prihvatljivije verzije su primjerice Unior 1752/2 i Park Tool TM-1 kojeg i osobno koristim.
Park Tool-ov alat također ima prateću online aplikaciju za izradu dijagrama napetosti žbica, koja vam može olakšati „popravak“ napetosti. Ovdje možete vidjeti tutorijal za korištenje alata i aplikacije.
Vrijednosti napetosti žbica variraju ovisno o modelu felge, materijalu itd. te najbolje je pronaći tvorničke preporučene vrijednosti za određeni model.
Na slici je dijagram jednog stražnjeg kotača s ukupno 32 žbice (po 16 sa svake strane) nakon 2 godine korištenja:
Vidljivo je da su napetosti pojedinih žbica označene uskličnikom, što upućuje da su izvan opsega točnosti od 20%. Sve iznad 20% može se smatrati loše složenim kotačem, a 15%, 10% ili čak 5% točnosti upućuje na dobre i odlično složene kotače.
Dijagram na desnoj strani pokazuje da je lijeva strana stražnjeg kotača (označena plavom bojom) dosta dobra, dok je desna strana, gdje je smještena kazeta (označena narančastom bojom) jako neravnomjerna u pogledu napetosti žbica i te vrijednosti treba izjednačiti. Ukratko, što je krug na dijagramu bliže kružnici, to su žbice ravnomjernije zategnute.
Prvo sam se fokusirao na dovođenje kotača u 20% točnosti, da vidim kako će se kotač ponašati, budući da mijenjanjem napetost žbica mijenjate i sam kotač te njegovo ponašanje koje se može manifestirati na način da kotač ide u „osmicu“ ili jednostavno pomičete cijelu felgu ulijevo ili udesno, što mijenja poziciju dish-a odnosno poziciju felge u odnosu na sredinu glavčine. Bez obzira gdje se nalazili prihvati žbica na glavčini, felga uvijek mora biti točno u sredini glavčine.
Kotač je nakon brzinskog namještavanja problematičnih žbica pod brojem 4 na lijevoj strani te 8, 12 i 15 na desnoj strani doveden u opseg točnosti od 20%. Napomenuo bih kako ovdje nisam dovodio felgu u idealno „ravno“ stanje, već se fokusirao na adekvatnu zategnutost žbica. Nakon toga dijagram je bio ovakav:
Sljedeći cilj bio je zategnuti/otpustiti pojedine žbice da ostanu u opsegu od 20%, kako bi bile što ravnomjernije zategnute, ali i da kotač bude adekvatno centriran. Nakon toga došao sam i do 15% točnosti, što je vidljivo na sljedećoj slici:
Pokušao sam točnost dovesti do 10% (vidljivo na slici ispod) ali se pojavio problem tj. kotač nije išao ravno već je na jednom mjestu lagano „vukao“ na lijevu stranu. Odučio sam ga pustiti na 15% točnosti, što je i više nego dovoljno da se kotač može smatrati jako dobrim.
Idealno bi bilo dovesti žbice do 5% točnosti i da su oba kruga na dijagramu što bliže kružnici. Često je to nemoguće jer prilikom proizvodnje felge (obruča) postoje određeni tvornički nedostatci, odstupanja i nepravilnosti. Što je felga skuplja to je veća vjerojatnost da će cijeli kotač biti moguće idealnije centrirati.
Kakav god kotač imali, skuplju ili jeftiniju varijantu, može se dovesti u ispravno stanje, osim ako je negdje udaren ili savijen. Važno je i zapamtiti da prejako zategnute žbice dovode do pucanja istih, a preslabo zategnute mogu dovesti do oštećenja felge.
Ukoliko želite provjeru vaših žbica, kontaktirajte nas na 095/1965-030 ili sasa@ricycle.hr