Kako napraviti tubeless odnosno gumu bez zračnice

Tubeless ili guma bez zračnice umjesto zračnice koristi sealant – brtvilo (mlijeko) u tekućem stanju koje brtvi nepravilnosti i nedostatke u spoju felge i gume te sitna propuštanja gume koja nastaju bušenjem na trnje, čavliće i sve ostalo što može probušiti gumu.

Prednosti tubelessa naspram zračnice su nešto lakši kotači, mogućnost vožnje na nižem tlaku, većinu bušenja ni ne osjetite u vožnji, što znači da ne morate gubiti vrijeme na krpanje ili izmjenu zračnice.

Nisu sve gume i felge pogodne za tubeless, neke su već tvornički namijenjene za takav sistem i često se označavaju sa UST ili Tubeless ready, no većina felgi i guma se može prebaciti na tubless, bez obzira što to njihov proizvođač nije službeno naveo.

Od mana bih naveo kompliciraniji postupak montaže, potrebu nadopunjavanja brtvila, kompletno čišćenje dosjeda gume na felgi i samog ruba gume nakon nekog vremena jer dolazi do nakupljanja stvrdnutog brtvila te u konačnici samo brtvilo koje se lako prolije. Također, brtvilo nije svemoguće i ne može zabrtviti veće rupe. Zato se preporuča uvijek imati rezervnu zračnicu za slučajeve kada je oštećenje na vanjskoj gumi preveliko.

Sve što vam treba da bi mogli odraditi tubeless na vašim kotačima je felga pogodna za tubeless, vanjska guma pogodna za tubeless, tubeless ventil, tubeless traka i brtvilo. Trake, brtvilo i ventili se mogu kupiti od svih renomiranih proizvođača kao što su npr. Continental, DT Swiss. Mavic, Joe’s no flats, Stans no tubes, Schwalbe itd… i koji su specifično namijenjeni za „službeni“ tubeless sistem.

Ovdje ću prikazati tzv. „ghetto tubeless“ odnosno tubeless iz kućne radinosti. Na isti način se radi i sa „službenim“ dijelovima, što je i daleko bolja opcija, no cilj je pokazati da si možete sami složiti tubeless s improviziranim dijelovima.

Prvi korak je čišćenje unutarnje površine felge (s primjerice brake cleanerom, alkoholom itd.), kako bi se ljepljiva traka što bolje zalijepila i naravno zabrtvila. Napomenuo bih da felga mora biti double wall verzija i bez oštećenja, inače se traka neće dobro zalijepiti.

Izmjerite unutarnju širinu felge jer ćete po toj dimenziji odlučiti koja širina ljepljive trake vam je potrebna. Uglavnom se uzima traka koja je cca 2 do 5 mm šira od unutarnje dimenzije felge. Ako vam je traka preuska, probajte ponovno s malo širom. Ako znate točan model felge, možete probati kontaktirati proizvođača da dobijete informaciju koja je idealna širina trake. Na slici možete vidjeti da je unutarnja širina moje felge 17 mm i idealna širina trake za nju je 22 mm.

Za ghetto tubeless dovoljna je kvalitetna duct tape traka. Zabilježio sam 22 mm i zarezao traku kako bih mogao početi s lijepljenjem na felgu, traka se dalje sama para po dužini. Prednost ovakve trake je da ju možete koristiti kod jako puno modela felgi što se tiče širine, dok kod pravih tubeless traka uglavnom kupujete točnu širinu za koju ste se odlučiti i ako vam ona ne odgovara morate kupiti drugu.

Traku počinjete lijepiti prije rupe ventila, odnosno između rupe od niple i rupe ventila.

Kad krenete s lijepljenjem, svakako natežite traku da što bolje legne na površinu i pazite da ne idete previše prema rubu felge, odnosno utoru gdje nasjeda vanjska guma, jer on mora biti slobodan. Za duct tape varijantu preporučam 2 sloja trake, odnosno 2 puta prođite cijelu dužinu felge.

Na kraju bi traka trebala biti ravnomjerno zalijepljena na felgu.

Uzmite čistu krpu i s jačim pritiskom prođite cijelom dužinom trake nekoliko puta, kako bi ju još bolje zalijepili.

Nakon lijepljenja trake na red dolazi ventil. Možete kupiti tubless ventili ili, ako imate staru zračnicu, iskoristiti njezin ventil na način da odrežete sav višak gume oko ventila.

Uzmite skalpel ili jako oštar nož i lagano zarežite u križ površinu trake gdje se nalazi rupa od ventila. Nemojte pretjerivati s veličinom reza, dovoljno je napraviti mali plusić. Nakon toga lagano gurnite ventil kroz rupu i s vanjske strane čvrsto stegnite maticu ventila, da se ne može pomicati.

Nakon toga stavite gumu i probajte ju napumpati. Sigurno će puštati zrak na nekim mjestima, no ovo je samo proba da vidite da li će se vanjska guma uspjeti dignuti. To je najlakše odraditi s kompresorom, no možete koristiti i kvalitetnu pumpu za gume.

Nakon toga ulijte brtvilo. Možete ga uliti na dva načina: kroz ventil, ako mu se jezgra može maknuti ili da ne vratite vanjsku gumu skroz, nego ostavite jedan mali dio vani i nakon ulijevanja brtvila vratite gumu nazad. Količina brtvila koja se ulijeva ovisi o vama, ali ne treba pretjeravati. Po mojem mišljenu dovoljno je oko 90 ml +/- 10 ml, ovisno o širini gume.

Napomenuo bih kako se preporuča korištenje folding guma jer su uglavnom tubeless ready, no postoje i slučajevi gdje se tubless sistem uspješno napravio sa standardnim gumama koje imaju žicu.

Nakon što ulijete brtvilo i napumpate gumu, vjerojatno će puštati na nekim mjestima. Da bi sve te nepravilnosti zabrtvili, potrebno ju je dobro protresti, pogotovo na mjestima gdje pušta. Ako pušta oko ventila, zategnite malo maticu, kako bi ventil još bolje sjeo iznutra i ponovno tresite sve dok ne prestane puštati.

Nakon toga kotač držite odložen na jednoj strani nekoliko sati pa malo protresite i odložite na drugu stranu i opet ga pustite nekoliko sati. Nakon toga bilo bi najbolje malo se voziti da sve sjedne kako treba. Ako nakon vožnje guma ne pušta, onda je tubeless adekvatno odrađen.

Nekoliko napomena za kraj: neke felge nisu dobre za tubeless, neke gume će se teže napumpati, neki ventili neće baš idealno sjesti, no uvijek možete probati i, ako ništa, steći još jedno iskustvo. Ako uspijete, sigurno ćete biti zadovoljni s tubelessom.

2 comments

  1. Josip hojka

    Mene zanima gdje se moze kupiti tekucina koju treba ulit u gumu

  2. RiCycle

    Pozdrav, tubeless tekućinu možete kupiti manje više u bilo kojoj trgovini bicikala kao npr. https://keindl-sport.hr/tekucina-tubeless-caffelatex-1000-ml-effetto-mariposa-proizvod-1105/

    ili

    https://markoprojekt.com/peatys-tubeless-sealant-1-lit-proizvod-10990/#variationdetail0

    Ovo vrijedi isključivo za tubeless no ako mislite ulijevati tekućinu u zračnice onda mora ići nešto gušća tekućina kao npr.

    https://keindl-sport.hr/tekucina-za-krpanje-drsludge-weldtite-250ml-03014-proizvod-17988/

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *