Nadogradnja MTB pogona na 1×10 (1×11, 1×12)

U počecima, bicikle nisu imale mjenjače ali, s napretkom tehnologije, postepeno se dodavalo sve više zupčanika na stražnji kotač, što je omogućilo mijenjanje brzina, dok je na prednjem pogonu prevladavao jedan zupčanik bez mjenjača. Daljnjim razvojem, počeli su se pojavljivati prednji mjenjači koji su imali dva ili tri zupčanika, što je dovelo do više kombinacija brzina i lakšeg svladavanja različitih terena. Takve kombinacije pogona se uglavnom i danas koriste na biciklama, odnosno gotovo svaka bicikla ima kombinaciju 3×7, 3×8, 3×9 itd. To sa sobom donosi i potrebu za ugradnjom više dijelova, dodatnim shifterom, bužirom i sajlom te prednjim mjenjačem koji se mora postaviti na samu ramu. Kratak osvrt na povijest razvoja mjenjača.

Budući da se trendovi u biciklizmu stalno mijenjaju, unazad nekoliko godina proizvođači su se vratili na pogone sa samo jednim prednjim zupčanikom zahvaljujući razvoju wide range kazeta. Pojava tih stražnjih kazeta i veći broj zupčanika omogućila je zadržavanje većine kombinacija brzina kao na primjerice 3×9 sustavu, ali i  pojednostavljivanje vožnje na način da više ne morate brinuti na kojem ste zupčaniku naprijed već samo mijenjate brzine na stražnjem zupčaniku.

U ovom blogu pokazat ću jednu jednostavnu nadogradnju s 3×8 pogona na 1×10 s wide range kazetom.

Trenutna kombinacija pogona 3×8 na bicikli:

  • 8 brzinska kazeta Shimano 11-32
  • Prednji pogon Shimano 22/32/42
Shimano fc-m361
Izvor bike.shimano.com

S navedenim pogonom, na kombinaciji zupčanika 22 naprijed i 32 straga, imam min. ratio 0,69, dok na kombinaciji 42 naprijed i 11 straga imam max. ratio 3,82. Da pojednostavim, što manji min. ratio to je lakše pedalirati uzbrdo, što veći max. ratio to znači da možete pedalirati „jače“ po ravnome ili nizbrdo.

Najveća mana 1x pogona je što ne možete zadržati baš sve kombinacije brzina. U mom slučaju žrtvuje se krajnja kombinacija, odnosno max. ratio, što ćete vidjeti kasnije.

Za nadogradnju takvog pogona potreban nam je prednji pogon s odvojivim zupčanicima koji imaju vijke. Pogoni koji imaju montirane zupčanike s nitnama se ne mogu koristiti.

Da bi izabrali prednji zupčanik, potrebno je na prednjem pogonu izmjeriti BCD (bolt circle diameter). Kod mene je ta dimenzija 104 mm:

Bolt circle diameter

Nakon toga skidaju se svi zupčanici i montira se novi zupčanik za 1x pogon koji želimo. Preporučuju se NW zupčanici odnosno „narrow wide što znači da je svaki drugi zubac uzak odnosno širok, kako bi se smanjila mogućnost padanja lanca u vožnji. Klasični pogoni s 2 ili 3 zupčanika imaju sve uske zupce jer prednji mjenjač služi kao zaštita od padanja lanca.

Narrow wide zupčanik

Ja sam se odabrao zupčanik s 30 zuba, zbog kombinacije stražnje kazete koja ima maksimalnih 42 zuba na najvećem zupčaniku, što mi daje min. ratio od 0,71 za uspon, što je samo 0,02 razlike od 3×8 kombinacije i to se u vožnji ne osjeti. Kao što sam i spominjao, nešto se mora žrtvovati, a to je u ovoj 1×10 kombinaciji maksimalna brzina odnosno max. ratio koji iznosi samo 2,73. Postoje i prednji NW zupčanici s 32, 34, 36,…. zubaca koji u kombinaciji s različitim kazetama mogu dati željene kombinacije pogona. Sve te kombinacije omjera možete lako iskalkulirati na stranici http://gears.mtbcrosscountry.com:

1x10

Na sljedećim slikama možete vidjeti postupak montaže 1×10 pogona. Potrebni dijelovi su: 10 brzinski lanac, 10 brzinski shifter i mjenjač, prednji NW zupčanik s 30 zuba i stražnja 10 brzinska kazeta s opsegom zuba od 11 do 42:

1x10 pogon - dijelovi

Prilikom montaže NW zupčanika preporučuje se sila zatezanja od 10 Nm:

Montaža NW zupčanika

Montaža NW zupčanika_2

Prije montaže novog mjenjača svakako se preporučuje provjeriti da li je nosač mjenjača ravan jer čak i mala zakrivljenost može drastično utjecati na kvalitetu mijenjanja brzina na stražnjoj kazeti. Postupak ravnanja nosača mjenjača:

Ravnanje nosača mjenjača

Pripaziti da označena izbočina na mjenjaču prilikom montaže bude iznad označenog mjesta na nosaču, nikako ispod. Preporučena sila zatezanja vijka mjenjača je od 8-10 Nm.

Zatezanje vijka mjenjača

Usporedba 10 brzinske 11-42 wide range kazete s klasičnom 8 brzinskom 11-32:

11-42 WR vs 11-32

Preporučena sila zatezanja kazete je 40 Nm:

Zatezanje kazete

Sljedeći korak je mjerenje adekvatne dužine lanca što se radi na sljedeći način: novi lanac staviti na najveći stražnji zupčanik i preko prednjeg zupčanika te izbrojati 4 dodatne karike (preporučena tehnika mjerenja za 1x pogone):

Mjerenje dužine lanca

Kako jedan kraj lanca završava unutarnjom karikom, drugi kraj lanca mora također završiti unutarnjom karikom (kad maknemo višak lanca) jer ćemo lanac spojiti brzom spojnicom (missing link) koja je u biti vanjska karika:

Brza spojnica

Kod 2x ili 3x pogona tehnika je ista, samo se broje 2 karike umjesto 4. Kod bicikli koje imaju suspenziju na stražnjem dijelu, preporuka je da se stražnji amortizer odspoji i da se stražnji trokut bicikle skroz povuče kao kada bi iskoristili cijeli hod i nakon toga se izbroje 4 karike. U suprotnom bi se moglo dogoditi da je lanac prekratak tijekom iskorištavanja cijelog hoda stražnje suspenzije, što može dovesti do pucanja lanca ili oštećenja stražnjeg mjenjača.

Na kraju, nadograđeni pogon izgleda ovako:

Nadograđeni pogon 1x10

Nakon skinutog prednjeg mjenjača i shiftera te bužira i sajle, volan izgleda urednije:

Volan bicikle

Nekoliko napomena za kraj:

  • Ako ne možete promijeniti brzinu na najveći zupčanik na kazeti, postoji mogućnost da vam je „b tension“ vijak prekratak. Zamijenite ga dužim vijkom koji će dodatno odmaknuti mjenjač od najvećeg zupčanika:

B tension vijak

B tension vijci

  • Ako vam duži vijak ne pomogne, postoje i extenderi (produžeci) nosača mjenjača koji će dodatno udaljiti mjenjač te omogućiti mijenjanje brzine na najveći zupčanik. Primjer extendera:Extender nosača mjenjača

 

  • Za ovakve nadogradnje preporuča se korištenje novijih mjenjača jer su već optimizirani za 1x pogone i wide range kazete, ali se ovakva nadogradnja može odraditi i na drugim vrstama kazeta, uz adekvatne dijelove.

Ako vas zanima ovakva nadogradnja i želite si pojednostaviti mijenjanje brzina slobodno nas nazovite na broj 095/1965-030 ili pošaljite mail na sasa@ricycle.hr

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *